Velkommen til

Jeg håber du kan drage nytte af mine opskrifter og oplevelser med forskellige ting. Send mig en kommentar, hvis du har gode ideer som du gerne vil dele

torsdag den 23. januar 2014

Pulled pork i Römertopf



Pulled pork:
1 nakkefilet, cirka 2 kg
2 liter kogt vand
150 g salt
7 laubærblade
2 små æbler
1 citron
1 rødløg
1 mørk øl

Til rub'en:
50 g brun farin
½ spsk. spidskommen
1 spsk. paprika
½ spsk. røget paprika
1 spsk. cayennepeber
2 spsk. groft salt
1 spsk. løgpulver
5 pressede hvidløg
½ spsk. sød chilipulver
1 spsk. friskkværnet peber
2 tsk. lakridspulver

Til vinegarsauce:
1 dl æbleeddike
1 dl æblejuice
1/4 dl ketchup
25 g brun farin
2 tsk. salt
En hel del friskkværnet peber

Processen løber over 2 dage:

Dag 1:
Kog vandet op og opløs saltet heri.
Tilsæt laurbærbladene til vandet og lad vandet køle ned til stuetemperatur.
Fjern overflødigt fedt fra nakkefileten.
Læg nakkefileten i vandet (der nu har stuetemperatur) og lad den ligge i 10 timer.

Efter 10 timer:
Bland alle ingredienserne til rub'en. 

Tag nakkefileten op af vandet og tør den grundigt af for overskydende vand. 
Gnid rub'en godt ind i nakkefileten. Pak nakkefileten ind i film og læg den i køleskabet natten over. 
Nu sættes Römertopfen også i blød, så den er klar til i morgen tidlig. 

Dag 2: 
Her afhænger starttidspunktet af, hvornår man ønsker at spise. Vi satte nakkefileten i ovnen kl. 06.00, da vi valgte at spise omkring kl. 18.00. 

Halver citron, æble og rødløg og læg det i bunden af Römertopfen. Hæld øllen i bunden. 
Pak nakkefileten ud af filmen og lad så meget af rub'en blive ved kødet. 
Læg nakkefileten ovenpå løg, æble og citronen i Römertopfen, og læg låget på. 

Sæt den i ovnen, tænd den på 110 grader og lad den stå i 12 timer. 

Efter 12 timer:
Nu skulle kernetemperaturen gerne være 95 grader. Lad nakkefileten hvile i 20 minutter i Römertopfen efter den er taget ud af ovnen. 

Bland alle ingredienserne til vinegarsaucen. 


Tag kødet op af Römertopfen og flå kødet fra hinanden med et par gafler. 


Hæld noget af vinegarsaucen over kødet, efter behov, og server resten ved siden af. 

Man kan vælge at samle kødet i burgere med hjemmelavet coleslaw. 



1 kommentar:

  1. Hej !
    jeg er caster og leder efter medvirkende til en reklamefilm for Neophos. Jeg skal finde madbloggere og det er derfor jeg er faldet over din side. Jeg vil meget gerne fortælle mere om optagelser, omfang, løn osv , hvis du vil kontakte mig på 26318709. MVH Karin Jagd / Gizmo Cast

    SvarSlet

Lad mig vide hvad du synes. Jeg sætter altid pris på en kommentar