Velkommen til

Jeg håber du kan drage nytte af mine opskrifter og oplevelser med forskellige ting. Send mig en kommentar, hvis du har gode ideer som du gerne vil dele

fredag den 20. december 2013

Grønlangkål (en lettere udgave med frisk grønkål) og orangeglaseret hamburgerryg


Ofte kan grønlangkål være en fed affære, men jeg faldt over opskriften hos Hjerteforeningen, som var baseret på frisk grønkål, hvilket ikke ses så ofte. Derfor havde jeg også muligheden for at få brugt mine grønkålsrester, som var blevet en smule for blødt til at kunne være lækker i en salat. 

Grønlangkål (4 personer):
800 g frisk grønkål
3 spsk. mel
4 dl minimælk
Salt og peer
½ tsk. sukker
1 knsp. revet muskatnød

Riv bladene af groveste ribbe af grønkålen. Kog den i cirka 10 minutter og tryk vandet ud af den. Hak grønkålen fint. Bland mel og mælk i en gryde. Bring langsomt blandingen i kog under omrøring. Kom grønkålen i sovsen og varm det igennem. Krydr med salt, peber, sukker og muskatnød.


Orangeglaseret hamburgerryg:
1 kogt hamburryg
1-1½ dl brun farin
2-3 tsk. dijon sennep
Appelsinsaft

Bland brun farin og sennep sammen til en tyk grød. Tilsæt appelsinsaften, men kun meget lidt, da glaseringen stadig skal være en tyk grød, og må ikke blive for tynd, da den så vil rende af.
Smør hamburryggen ind i glaseringen og kom den i ovnen ved 200 grader i 10-15 minutter indtil glaseringen begynder at boble.
Tag den ud, skær den i skiver og server.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lad mig vide hvad du synes. Jeg sætter altid pris på en kommentar